Stichting Ararat is per 20 oktober 2016 door de Belastingdienst aangewezen als een Algemeen Nut Beogende Instelling, oftewel een ANBI. Door deze aanwijzing zijn de belastingregels voor Algemene Nut Beogende Instellingen met betrekking tot schenking, successie en de aftrek van giften van kracht. Instellingen die de Belastingdienst heeft aangewezen als een ANBI kunnen gebruik maken van de fiscale voordelen.
Deze erkenning als ANBI is ook belangrijk voor de mensen die Stichting Ararat een warm hart toedragen. Donateurs van een ANBI mogen, binnen de daarvoor geldende regels, hun giften namelijk aftrekken van de inkomsten- of vennootschapsbelasting.
Een ANBI dient zich te houden aan een aantal regels, zoals ook het publiceren van bepaalde gegevens op een internetsite. Deze informatie volgt in het hierna volgende.
Naam en RSIN/fiscaal nummer
Stichting Ararat is bij de Kamer van Koophandel geregistreerd onder het nummer 67120113.
Het RSIN-nummer is 856839899.
Postadres
De Waard 2
1851 RE Heiloo
Doelstelling
Stichting Ararat stelt zich ten doel:
Het verlenen van hulp aan hulpbehoevenden in het algemeen en in het bijzonder aan uiterst hulpbehoevende kinderen, ouderen en gezinnen in Armenië die zich in erbarmelijke omstandigheden bevinden, hieronder met name begrepen gehandicapten, achtergelaten kinderen, wezen en kinderen uit eenoudergezinnen, waarbij de universele rechten van de mens als uitgangspunt dienen. Alsmede het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn.
Deze doelstelling is vastgelegd in de oprichtingsstatuten van de stichting.
Hoofdlijnen van het beleid
Het beleid van Stichting Ararat is gericht op het verwezenlijken van de doelstelling. Met haar doelstelling beoogt de stichting het algemene nut te dienen en dan met name de jeugd- en ouderenzorg en ontwikkelingssamenwerking. Stichting Ararat heeft géén winstoogmerk.
Werkzaamheden van de Stichting
In de zomer van 2016 (voordat Stichting Ararat was opgericht) heeft één van de bestuursleden van de stichting in Armenië een aantal grote gezinnen bezocht die zich in erbarmelijke omstandigheden bevonden. De stichting tracht door haar werkzaamheden voor in ieder geval deze gezinnen de levensomstandigheden te verbeteren.
Zo is in de zomer van 2017 een groep bestaande uit (een deel van) het bestuur op eigen kosten naar Armenië gereisd om daar de hierboven genoemde gezinnen hulp te bieden zodat zij minimaal in de eerste levensbehoeften zijn voorzien.
De hulp die de stichting biedt, bestaat bijvoorbeeld uit:
- het aanschaffen van voedsel;
- het aanschaffen van kleding;
- het aanschaffen van schoolspullen (zoals leerboeken, schriften, pennen, potloden, etc.) voor de kinderen van deze gezinnen;
- het aanschaffen van bedden en beddengoed;
- het (laten) opknappen van de huizen (bijvoorbeeld door het plaatsen van ramen in kozijnen) waar deze gezinnen in wonen;
- het aanschaffen van medicijnen;
- het aanschaffen van brandhout ten behoeve van de wintermaanden;
- het aanschaffen van een kachel ten behoeve van de wintermaanden;
- het aanschaffen van boerderijdieren (zoals varkens, kippen, schapen, etc.) zodat zelf in de eigen voedingsbehoefte voorzien kan worden; en
- het aanschaffen van passende werkgereedschappen zodat de kostwinner van het gezin middels handarbeid zelf inkomsten kan genereren om het gezin te onderhouden.
Werving en beheer van gelden
Om de te verrichten werkzaamheden uit te kunnen voeren en de doelstelling te realiseren, zijn gelden nodig. Deze gelden werft de stichting door middel van: sponsoring, donaties (giften), collecteren, filantropie, subsidies en fondsenwerving. Onder dit laatste valt onder andere de verkoop van tweedehandse of zelfgemaakte spullen, de verkoop van zelfgemaakte gebakjes (bij kerkdiensten) en het organiseren van plaatselijke benefietevenementen waarbij de opbrengst bestemd is voor de realisatie van de doelstelling van de stichting.
Beheer en besteding van en beschikking over het vermogen
De stichting houdt niet meer vermogen aan dan redelijkerwijs nodig is voor de continuïteit van de stichting en van de voorziene werkzaamheden ten behoeve van de doelstelling van de stichting. De stichting besteedt het verkregen vermogen aan de werkzaamheden die dienen ter realisatie van de doelstelling.
Conform de statuten kan geen enkele (rechts)persoon beschikken over het vermogen van de stichting als ware het eigen vermogen.
Het bestuur heeft als taak om het vermogen zorgvuldig te beheren. De administratie van de stichting wordt gevoerd door de secretaris van de stichting en de jaarrekening wordt opgesteld door de penningmeester.
Het beloningsbeleid
Stichting Ararat heeft geen personeel in dienst en de bestuurders voeren hun werkzaamheden op vrijwillige basis uit.
De leden van het bestuur van Stichting Ararat ontvangen conform de bepalingen in de oprichtingsstatuten géén beloning voor hun werkzaamheden. Onkosten, gemaakt in het kader van de uitoefening van de bestuursfunctie worden vergoed, mits deze niet bovenmatig zijn.
Het bestuur
Het bestuur van Stichting Ararat is als volgt samengesteld:
Voorzitter: A. Tairjan
Secretaris: A. Serobjan
Penningmeester: A. Arakel
Verslag van de uitgeoefende activiteiten
Een actueel verslag van de uitgeoefende activiteiten wordt telkens op deze website onder het kopje Nieuws weergegeven.
Financiële verantwoording
Een ANBI dient binnen 6 maanden na afloop van het boekjaar, dat gelijk is aan het kalenderjaar, een financiële verantwoording te publiceren middels de balans, de staat van baten en lasten en een toelichting.
Het eerste boekjaar van Stichting Ararat eindigt op 31 december 2017, hetgeen ook is vastgelegd in de oprichtingsstatuten. De financiële verantwoording is hieronder te vinden.
Balans en staat van baten en lasten met toelichting 2017
Balans en staat van baten en lasten met toelichting 2018
Balans en staat van baten en lasten met toelichting 2019
Balans en staat van baten en lasten met toelichting 2020
Balans en staat van baten en lasten met toelichting 2021